Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

10
Εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Εγκύκλιο για την εξ αποστάσεως υποστήριξη μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, υπέγραψε σήμερα η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.

Ειδικότερα η εγκύκλιος ορίζει τα εξής:

(α) το άρθρο 63 του ν.4686/2020 (Α΄ 96) «Βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων
των νόμων 4636/2019 (A΄ 169), 4375/2016 (A΄ 51), 4251/2014 (Α΄ 80) και άλλες διατάξεις», όπως
τροποποιήθηκε με το άρθρο 170 της από 10-08-2020 ΠΝΠ (Α΄ 157),
(β) την υπ΄ αριθμ. 120126/ΓΔ4/12-09-2020 (Β΄ 3882) Κοινή Απόφαση της Υπουργού και της Υφυπουργού
Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σχολικό έτος 2020-21»και
(γ) την υπ΄ αριθμ. 121802/ΓΔ4/15 -09-2020 εγκύκλιο της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Π.Ε. και Δ.Ε. με ΘΕΜΑ:
«Οδηγίες προς Διευθυντές και Εκπαιδευτικούς Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως
εκπαίδευση κατά το σχολικό έτος 2020-21».
Σε συνέχεια των ως άνω σχετικών, σας γνωρίζουμε ότι οι συγκεκριμένες οδηγίες έχουν εφαρμογή και
για την εξ αποστάσεως προσαρμοσμένη κατά περίπτωση διδασκαλία και επικοινωνία μεταξύ
εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Με σκοπό την κατά μέγιστο βαθμό διατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και κυρίως της
εκπαιδευτικής σχέσης και επαφής μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών που φοιτούν σε όλα τα
εκπαιδευτικά πλαίσια (Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή γενικά σχολεία με Παράλληλη Στήριξη ή άλλον τρόπο εκπαιδευτικής
υποστήριξης), καλούνται τα στελέχη διοίκησης της εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε., Δ.Π.Ε., Δ.Δ.Ε.) και οι δομές
επιστημονικής και παιδαγωγικής καθοδήγησης (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) και εκπαιδευτικής και συμβουλευτικής
υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) όπως οργανώσουν την εξ αποστάσεως παροχή κατάλληλων οδηγιών προς τους/τις
Προϊσταμένους/ες, Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων, όλων των τύπων και βαθμίδων, για την
αξιοποίηση όλων των κατάλληλων μέσων, μεθόδων και του εκπαιδευτικού υλικού που περιλαμβάνονται
στην ανωτέρω σχετική εγκύκλιο, φροντίζοντας ταυτόχρονα για τη διάχυση καλών πρακτικών που
εφαρμόζονται είτε από σχολικές μονάδες είτε από άλλες δομές της εκπαίδευσης ή άλλους επιστημονικούς
φορείς ή δομές υποστήριξης της κοινότητας.
Ειδικότερα:
Α. Τα Κ.Ε.Σ.Υ. καλούνται να προβούν σε σχεδιασμό και οργάνωση εξ αποστάσεως συμβουλευτικής
υποστήριξης των γονέων και μαθητών/τριών, που είτε έχουν αξιολογηθεί, είτε απευθύνονται προς τις
υπηρεσίες τους πρώτη φορά, αξιοποιώντας τρόπους άμεσης ή έμμεσης υποστήριξης, ηλεκτρονικά (με
πλατφόρμες τηλεδιασκέψεων ή email) ή με τηλεφωνική επικοινωνία. Επιπλέον, σε συνεργασία με τους/τις
Προϊσταμένους/ες, Διευθυντές/ντριες των Σ.Μ.Ε.Α.Ε., συντονίζουν το προσωπικό των Ε.Δ.Ε.Α.Υ.
προκειμένου να παράσχουν τις αντίστοιχες εξ αποστάσεως υπηρεσίες στην περιοχή ευθύνη τους.
Β. Οι μαθητές/τριες των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης κρίνεται σκόπιμο να συμμετέχουν με τις κατάλληλες προσαρμογές στην εξ αποστάσεως
διδασκαλία που οργανώνεται ανά περιοχή. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο σχεδιασμός δράσεων εξ
αποστάσεως εκπαίδευσης για τους μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορεί
να αξιοποιεί -όπου καθίσταται εφικτό- ποικιλία εκπαιδευτικών τεχνικών και εφαρμογών Πληροφορικής και
Τηλεπικοινωνιών όπως:
α) Ασύγχρονα εργαλεία που υποστηρίζουν την επικοινωνία σε διαφορετικό χρόνο (π.χ. ηλεκτρονικό
ταχυδρομείο, παγκόσμιος ιστός, βιντεοδιάλεξη, εκπαιδευτική τηλεόραση, πλατφόρμες ασύγχρονης
τηλεκπαίδευσης). Η ασύγχρονη επικοινωνία μπορεί να πραγματοποιηθεί με την αποστολή εκπαιδευτικού
υλικού, π.χ. φύλλα εργασίας ή άλλο διαδραστικό ή μη εκπαιδευτικό υλικό, που θα υλοποιηθούν με ή χωρίς
τη βοήθεια των γονέων.
β) Σύγχρονα εργαλεία που υποστηρίζουν την επικοινωνία και την ταυτόχρονη αλληλεπίδραση σε
πραγματικό χρόνο. Τέτοια εργαλεία μπορεί να είναι η συζήτηση δια μέσου υπολογιστών (chat) και οι
πλατφόρμες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Η σύγχρονη επικοινωνία μπορεί να πραγματοποιηθεί με σκοπό
είτε αμιγώς τη διατήρηση των σχέσεων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας είτε την υλοποίηση
μαθημάτων ή βιωματικών δραστηριοτήτων όπου είναι αυτό εφικτό.
Ειδικά σε σχέση με την παροχή εξειδικευμένων βοηθημάτων υποστηρικτικής τεχνολογίας και την
ψηφιακή προσβασιμότητα αναφέρονται:
Η δημιουργία και διαρκής ανάπτυξη ενός εκτενούς ψηφιακού υλικού το οποίο διασφαλίζει συνθήκες
προσβασιμότητας, όπως το κάτωθι:
α) Όλα τα σχολικά εγχειρίδια πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν μεταγραφεί
σε κώδικα braille και έχουν εκτυπωθεί από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ σε συνεργασία με το Κέντρο
Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών (ΚΕΑΤ).
β) Όλα τα βιβλία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν προσαρμοστεί σε
διάφορες γραμματοσειρές για τους αμβλύωπες μαθητές από το Ι.Ε.Π. και το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
γ) Έχουν γίνει ψηφιακές προσαρμογές σχολικών εγχειριδίων ώστε να είναι προσβάσιμα σε όλες τις
κατηγορίες αναπηρίας μαθητών/τριών με προβλήματα όρασης, ακοής, αυτισμό, νοητική καθυστέρηση κλπ)
στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά
Βίου Μάθηση» (ΕΠ ΑΝΑΔ ΕΔΒΜ) της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, και δη της Πράξης «Καθολικός
Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού», με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5001313
το οποίο υλοποιείται επί σειρά ετών από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο
αναπτύσσεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Το σχετικό υλικό απευθύνεται σε μαθητές που παρουσιάζουν
τις εξής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: προβλήματα όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες), προβλήματα ακοής
(κωφοί, βαρήκοοι), κινητικά προβλήματα, μέτρια και ελαφριά νοητική αναπηρία, διαταραχή αυτιστικού
φάσματος, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης. Όλο το σχετικό
εκπαιδευτικό υλικό είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα: http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/.
Επίσης δύναται να αξιοποιηθεί υλικό από τα παρακάτω links της εκπαιδευτικής τηλεόρασης:


Για την υλοποίηση κάθε σχετικής πρωτοβουλίας κρίνεται σκόπιμη η επικοινωνία και η στενή
συνεργασία με τους γονείς των μαθητών/τριων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που
αποτελούν απαραίτητους αρωγούς προς αυτή την κατεύθυνση.